fjallwebb

Alla inlägg under september 2009

Av Marie - 22 september 2009 21:00


Känner ni väl igen?

Jag har nu fått beskåda denna pump i det landskap den blev till.

En svensk sång från 1945. Sjöngs av skaparen själv Peter (LER) Olrog på äkta sörmländskt dialekt, men blev dock inspelad med Sigge Fürst.

Sången handlade om ett slagsmål på dansbanan mellan Buskhyttan och Tunaberg, så lagomt romatiskt. Men en sång kan byggas av många ord och nog blev den populär…

Ni vet..

Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt! Alfred har di slagi så han ligger å blör,

i grusgropa slåss di me Buskhytteborna,
länsman fick på huve, så jag tror att han dör.
Hela texten här: http://www.lyricsbox.com/ultima-thule-lyrics-samling-vid-pumpen-3dpd562.html

Tro det eller ej. Denna pump hittade jag på Nyköpings bibliotek, när jag skulle dit för att låna en dator för att kolla kommunikationen till väst. Dock ett litet sidospår: Den datorn var seg, tog väl ca 10 minuter att starta och man hade bara 15 minuter på sig… (LER) tur att man tränas till tålamod. Hur som helst, då var det ju klart att mina vänner fick ställa upp sig för fotografering men så kom tryckfelsnisse in och ställde dit en vy

från Nyköping någonstans istället och då blev det så här;

   

Nyköping som ligger nära östkusten, 10 mil nedanför Stockholm har haft i februari Olrogs 90-årsjubileum med bl a Olrogstipendium för år 2009. Men om det visste jag inget, när jag så trampande förbi denna gyllende vattenpump. Men det visste mina vänner, tack ska ni ha. Tänk vad en (LER) pump kan åstadkomma.

Nu är frågan. Vad har Härjedalen för pump att komma med?

Svar: Gold Rush Museum, där bredvid Gold Digger Saloon finns den här pumpen och vad jag vet så har där samlats här massor av människor även om det inte varit på samma gång.

   

Så hur det nu än gick till, så var då Härjedalens största privata ägda företag. Ni vet luckfabriken från Ljusnedal där den 2 september var och roa sig och då såg det ut så här, när de alla var samlad på ängen framför Gold Rush Museum;

   

Så Olrog må ha skapat historia i Sörmland om ett slagsmål. Men vad är det i jämfört med vad Uglem i Härjedalen har i huvudet och dessutom om och om igen. Då ni handlar det inte om dans och slagsmål. För då åker vi in i Jail…. (LER) och där i mörkret lurar…… ja.. det får ni väl se när ni kommer dit. Här en snabblänk till: Gold Rush Museum där ni kan se fler foton på detta jättegäng. Som gör våra kök så grann. För på detta frilufsmuseum, där har vi alla jätteskoj.


På återseende!


Av Marie - 18 september 2009 22:15


Som sjunger och som han sjunger…..

Men då måste ni ila iväg till Björnens hemsida klicka dig in till den svenska sidan hittar han i nedrullningsmenyn med benämning Björn genom att klicka på undermenyn "Morning has broken".


http://www.bjornuglemaventyr.se


och den som hört denna Björn inne i Gold Digger Saloon. Vet att man måste använda sig av öronproppar för att inte trumhinnan ska spräckas… Så stark är hans röst utan att ens ha en dold mikrofon…


Jag tycker det är häftigt jag…

och nu lyser solen ute i Funäsdalen på eftermiddagskvällen och 13 grader varmt… och oj… vad det vakar.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Maries Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards