fjallwebb

Alla inlägg under maj 2009

Av Marie - 8 maj 2009 23:15

En av mina sällsynta semestrar drog jag äntligen år 2006 till min moster Stina i Karlstad på en rundtur som jag sent ska glömma. Förutom de jordgubbar vi åt varje dag fick jag en historisk återspegling på min mammas liv i Karlstad av min spänstiga moster. Som jag följde så gott jag (LER) kunde.


Till Karlstad kom jag när solen var på det allra bästa humöret denna sommar och solen strålade från en klarblå himmel, och det var varmare än varmt. Köpte en vägkarta vid prästbyråkiosken och fylld av övertygelsen att finna rätt travade jag rakt in i centrum, och trevade mig fram och till sist passerade jag en bro med utsikt mot Karlstads äldsta stenbro.


 

Så strax var jag framme, vad skönt att slippa ryggsäcken där bland annat (LER) regnkläderna låg.


Moster hon har varit med om allt möjligt i sitt verksamma liv dessutom härligt annorlunda äventyr i sin ungdom. Arbetade bland annat uppe på en av STF fjällstationer länge och väl en sommar innan det var dags att åka ner till civilisationen. Jag är verkligen glad och tacksam att jag hann med det, medan hon kunde berätta än den ena historien om min mammas liv som jag tyvärr inte han ta del av medan min egna mor levde. Men nog var det också så, att jag var ung och hade annat intresse för ögona. Så det blir som det blir. Jag är troligtvis inte ensam eller vad säger ni?


Givetvis är moster också en del av mammas liv, som lillasyster. Min mamma hette Birgit f. Olsson hon var född 1916 i Göteborg innan familjen flyttade vidare till Karlstad. För precis som nu, styrs man av arbetssituationen och flyttar dit det finns arbete.


Här min morfar Sture, pappa Olov och mormor Ellen, året var omkring 1957 vid Svegs centralstation.
 
Min morfar hette Sture Leander Olsson f. 1893 och kom från Stenestad, Hultahus det ligger i Skåne och arbetade som Snickeriförman bland annat inredde han båtar. Min mormor hette Ellen Kristina Nilsson f. 1893 kom från  Karlstad i Värmland.


Mamma såg sitt ljus i Göteborg, men sedan flyttade familjen strax vidare till Karlstad och bodde där en tid på Älvrosgatan där mammas lillasyster moster Stina föddes, inte långt från kvarteret “Norrstrand”. Där även syskona Inga, Sven och Nisse fanns med.


 

Kul att huset fanns kvar.


En tanke slog mig…. Har jag inte berättat det här förrut… SKrattar… skulle inte förvåna mig. Någon som minns??? Jag återkommer… Ha de fortsatt gott i helgen.
.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Maries Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards